Zmiana, dynamika, różnorodność. Świat zmienia się nieustannie: nowe odkrycia i pomysły, jeszcze lepsze produkty czy usługi. Szybciej, taniej, więcej. Kreatywna myśl na wagę złota.

Coraz częściej firmy, w ramach czasu pracy,  proponują swoim pracownikom dni poświęcone generowaniu innowacyjnych pomysłów: budują przestrzeń, która pobudza kreatywne myślenie, ogłaszają konkursy na innowacyjne pomysły, organizują „Innovation Jam” (IBM)…

Co decyduje o tym, że jedni są bardziej kreatywni od innych?

Jeffrey H. Dyer, Hal B. Gregersen, Clayton M. Christense przez sześć lat prowadzili badanie, którego celem było odkrycie źródeł kreatywnych, a wręcz rewolucyjnych strategii biznesowych stosowanych przez innowacyjne przedsiębiorstwa. W wyniku badania wyodrębnili pięć „umiejętności odkrywczych”, które wyróżniają najbardziej kreatywnych menedżerów: 

 

  1. Budowanie skojarzeń

Mózg nie przechowuje informacji tak jak katalog, gdzie pod literą „k” znajdziemy słowo książka. Mózg tworzy skojarzenia między słowem książka a wszystkimi naszymi doświadczeniami życiowymi. Im więcej zróżnicowanych wydarzeń, doświadczeń, wątków, zainteresowań, inspiracji tym więcej połączeń może powstać w naszym mózgu.

 

  1. Zadawanie prowokacyjnych pytań

Innowatorzy „podważają niepodważalne” jak mówi prezes Tata Group Ratan Tata. Pytają co się stanie, jeśli zrobimy to, czy tamto? dlaczego? dlaczego nie? co by było, gdyby? Myślą pod prąd i zmuszają innych, aby solidnie uzasadniali swój punkt widzenia. Akceptują ograniczenia, które pobudzają ich do nieszablonowych rozwiązań. Jedna z dziewięciu zasad innowacyjności firmy Google brzmi: „Kreatywność uwielbia ograniczenia”.

 

  1. Obserwowanie

Innowacyjni menedżerowie dochodzą do nietypowych pomysłów biznesowych dzięki wnikliwemu analizowaniu codziennych sytuacji, zachowań klientów, dostawców, pracowników. Scott Cook, założyciel firmy Intuit, wpadł na pomysł stworzenia oprogramowania finansowego dzięki dwóm kluczowym obserwacjom.  Pierwszą była frustracja żony, która starała się kontrolować domowe finanse. Drugą rozmowa z kolegą, który nieoficjalnie, tuż przed wprowadzeniem na rynek, pokazał mu komputer Lisa firmy Apple. Za pośrednictwem tych obserwacji, doszedł do wniosku, że powinien stworzyć interfejs, który graficznie będzie przypominał wygląd konkretnego przedmiotu, w tym przypadku książeczki czekowej jego żony, co ułatwi korzystanie z niego. Dzięki swemu odkryciu już w pierwszym roku opanował 50% rynku oprogramowania finansowego.

 

  1. Eksperymentowanie

Menedżerowie eksperymentatorzy uczestniczą w interaktywnych doświadczeniach i starają się wywoływać nietypowe reakcje, aby sprawdzić, do jakich wniosków dojdą: majsterkują, udają się na wyprawy w nieznane miejsca, zgłębiają intelektualne zagadki, trenują nietypowe dyscypliny sportu. W pracy codziennej traktują eksperyment jako ważny element podejmowanych działań.

 

  1. Networking

Innowatorzy chętnie rozszerzają sieci relacji, szukają kontaktów z osobami z różnych środowisk prezentującymi zróżnicowane punkty widzenia. Podróżują i dzięki temu poszerzają własne horyzonty myślowe. Uczestniczą w wydarzeniach poświęconych nowatorskim pomysłom: konferencjach, forach, prelekcjach, wystawach. 

 

Badanie pokazało, że chociaż niektóre osoby są innowatorami z urodzenia, to dzięki konsekwencji i praktyce można tę umiejętność rozwijać w sobie. Aktywne praktykowanie buduje wiarę we własny potencjał twórczy i pozwala stawiać czoła nowym wyzwaniom.

 

 

Źródło: „DNA innowatora”, Harvard Business Review Polska, 2010.